sömn...

.. är något som inte verkar existera. Jag FÖRSTÅR att man inte kan sova hur mycket länge som helst när man ha två små.. Men bara få vila ögonen en timme? Grabbarna har varit fruktansvärt krävande nu några dagar. Hinner inte göra något och hinner inte vila, och inte äta.. Och nu verkar mjölken vara på väg att ta slut igen.. Trots att jag ammar, ammar, ammar.. Men jag hinner inte äta ordentligt. Det är omöjligt. Känner att jag är på väg mot en psykbryt och jag känner mig super stressad! :-(

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är viktigt att dricka mycket och äta, jag vet att det är svårt att få ihop det. Jag tyckte att jag inte gjorde något annat än att amma, och jag hade bara en unge! Han åt ca 30 minuter varje gång, 1 gång i timman, i 3 månader. Kan inte killen servera mat till dig? Ett tips är att ha ett fullt vattenglas jämt på bordet/där man brukar sitta och amma. Köp pizzor att värma i mikron, även om det inte är bästa maten så är det bättre än ingen alls.



Lycka till! :)

2010-06-24 @ 00:52:25
URL: http://ofantasifull.blogg.se/
Postat av: mickan

Ja vet hur de känns när mjölken tar slut och man vill egentligen fortsätta amma. Men så gav jag ersättning en kväll och han åt jätte mycket och då insåg jag varför han åt så ofta när jag ammade och de var för att jag inte hade tillräckligt med mjölk.. Så nu har jag slutat amma helt och han äter mellan 160 och 220ml varje måltid och på dagarna kan han klara sig 4timmar och iblan på nätterna 5,5 timmar. Så även fast de är mysigt att amma så är de inte värt de om man mår dåligt eller måste kämpa för de... Min son är 5månader snart... Du får gärna höra av dig om du undrar över något men jag vet hur du känner dig!

Lycka till! Kramar

2010-06-24 @ 07:14:22
Postat av: Nettan

Precis som Hanna skrev ovan så är det viktigaste att äta och dricka ordentligt. Ha alltid ett glas vatten framme och är du ute så ta med dig en vattenflaska. Precis som hon också skrev, ät hellre färdig mat som går snabt att värma än tänkt på att det ska vara nyttigt.

Annars så är sallader ett väldigt bra tips, för blir du avbruten mitt i maten så kan du fortsätta äta senare utan att maten blivit kall och äcklig.



Jag ammade första månaderna bara sedan gjorde jag precis som mickan. Med sonen så slutade jag amma efter bara 2 månader. Han kräktes massor och blev inte mätt. Ersättningen gjorde att vi höll koll på hur mycket han fick i sig och minskade då på spyorna lite. Vilket i sin tur ledde till att han var mätt längre stunder. Och med ersättning så är det inte alltid mammam som måste mata, jätte skönt för då kan man få avlastning ibland.

Säg gärna till om du har några funderingar om att ge mer ersättning/mat (vi har provat en del varianter), eller om du har några andra frågor.



2010-06-24 @ 11:55:16
URL: http://jeanettestridh.blogg.se/
Postat av: Hanna

Just ja, jag kan ju berätta att de 3 månaderna som han åt/snuttade hela tiden gick han upp väldigt mycket i vikt, ca 1 kg var tredje-fjärde vecka. Och efter de 3 månaderna började han äta mer sällan och jag slutade inte amma förrän han var 6,5 månad gammal, och då hade jag problem att få stopp på mjölken.



Gör det som känns bäst för dig, en glad mamma är bättre än en ledsen och trött mamma :)

2010-06-24 @ 20:03:22
URL: http://ofantasifull.blogg.se/
Postat av: Ida

Det är bara FORTSÄTTA AMMA så kommer mjölken! Högst en vecka tar det, sen är det igång igen!

2010-06-24 @ 20:25:13
URL: http://idaraty.blogg.se/
Postat av: Sussie

Det kommer mer mjölk , de stimulerar produktionen när de äter ofta, ät drick o vila, be någon ta pojkarna en stund på dan o sov några timmar för att ladda batterierna!!! kram

2010-06-26 @ 10:31:18
Postat av: Sandra

Ja det är faktiskt så, om man fortästter att amma så kommer mjölken. Vet att det är tufft.



Men du måste också sköta maten, dricka mycket och äta med jämna mellanrum. Jag äter hela tiden. En tallrik fil som mellanmål, frukt m.m. Riktig frukost, lunch och middag. Jag äter alltid direkt efter pojkarna har ammat, då glömmer jag inte bort mig och slipper bli trött och alldels slut. När jag ammar så klunkar jag minst ett glas vatten varje gång. Det är jätte viktigt.



Är pojkarna synkade med maten? Blir svårt att hitta tid annars tänkte jag.



Lycka till och kram!

2010-06-27 @ 00:41:27
URL: http://viskablifyra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0