4/1

Insåg att det blev dubbla inlägg igår så ska ta bort ett av dem :-) Idag har jag gått in i vecka 22 och jag känner lite buffar då och då men inte jätte mycket. Funderar på om jag ska bli orolig eller om jag ska vänta tills nästa måndag då vi ska till BM med att fråga. Tror att jag vaknade inatt av att de sparkade, men då är man ju knappt vid medvetande så jag har ingen aning. Hur har det vart med er andra som gått med tvillingar, eller bara ett barn? När har ni börjat känna ordentliga sparkar?

Idag har jag iallafall haft jätte trevligt besök av Mia och hennes syskonbarn, de var och spanade lite grann på kattungarna. :-) Och strax innan dem kom så kom min "bebisar"-tröja!! :-) Ska lägga in en bild på magen så fort som möjligt, när jag fixat en dator hemma. Insåg också idag att jag har tänjt ut mina mamma byxor en hel del. men insåg också att om det stämmer med vikten så har jag inte gått upp mer än 3-4 kilo så det är bara min mage som växt i stort sett. Toffe tyckte för ett tag sen att rumpan blivit mindre, men det kan ju vart när jag spydde som mest :-)

Nu ska jag strax hem och leka it-tekniker och se om Mia kommer tillbaka något :-)


Kram på er!!


Uträkning utgår från dagens datum: Mån 4 jan 2010.
Din graviditet startade Mån 10 aug 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Mån 24 aug 2009 (ägglossningen).
 
Du är på dag 148 av 280. (52,9%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 0 fulla dagar (v21+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Sön 16 maj 2010
Du har 132 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 22: 4 jan - 10 jan 2010

 

Vecka 22
Kroppen: I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet:
Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.


Kommentarer
Postat av: KossanMuu

Vet du hur din moderkaka sitter? För den borde ju kunna dämpa även tvillingar om man har den fram. Själv har jag haft en lugn bebis nästan hela graviditeten. Bara korta perioder vissa veckor som hon är lite vildare.

Dessutom borde det bli trångt tidigt för tvillingar kan jag tänka mig. Så tror inte du behöver vara orolig. Men känns det inte bra kan du alltid ringa kk/bb (vet inte var man ringer i v22) och höra vad de säger. Brukar kännas bättre då =)

2010-01-04 @ 18:24:35
URL: http://kossanshandarbete.blogg.se/
Postat av: Erkan

Hejhej!

tror verkligen inte att du behöver vara orolig.

Det är ju väldigt olika hur mycket man känner av småttingarna.

Jag har en väldigt livlig tös i magen och började känna hårda sparkar i v 18. Sen har jag hört många som knappt känner något alls förens i vecka 24, men sen vet jag inte alls hur det är gällande tvillingar.

Men jag tycker inte att du ska vara orolig. Njut av det du får känna :)

2010-01-04 @ 22:57:50
URL: http://gravidlangtarefterdig.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej, jag är ju en vecka före dig och jag känner av dem lite då o då, inte jättemkt än och mest när jag suttit still länge. Jag tror inte det är någon fara :) Kram (Cinnamon på familjeliv)

2010-01-05 @ 09:27:42
URL: http://fluffin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0