Varför???

Barnen vill knappt sova.... De sover cirka femton - trettio minuter åt gången och håller på så nästan dygnet runt.. Ibland kan de gå två timmar men oftast så hinner jag aldrig somna ordentligt utan får bara mikrosömn och jag är trött och jag vill förstå varför!!! De får ny blöja, mat, somnar, blir rapade, jag lägger ner dem i spjälsängen och hinner lägga mig 10 min och somna tungt för att vakna och vara supertrött..

Jag vill inte höra att det där skulle jag tänkt på när vi bestämde oss för att behålla barnen.. Det handlar inte om det och få mig inte att verka dum i huvudet.. För jag är uppe varenda natt och jag tar hand om barnen hela dagarna, jag får hjälp av mamma och micke och självklart har toffe en pojk ibland..  Har fått höra att jag skulle tänkt på sömn innan ett antal gånger och jag blir så förbannad.. Och ni får ursäkta mig för det är nog jag som är förbannad nu..


Tycker förövrigt INTE om att bli beroende av hjälp och hoppas jag kan ta nya tag och klara mig mycket själv istället.. Vill inte bli för bekväm, för då kan det bli jobbigt att klara sig helt själv och det måste jag kunna.

Kommentarer
Postat av: Therese

Du kanske har för tunn mjölk, för oftast så ska de ju sova några timmar efter ammning. Prova och ge ersättning på kvällen innan du vill sova. Har du tur så kanske du kan få några flera timmars sömn. Och så pumpar du ur brösten också givetvis, fryser in det om du vill. Ersättning gör ju oftast att de står sig lite bättre några timmar iaf! Kan ju vara värt å prova så du får sova lite iaf!



Och det är absolut inge fel med å ge ersättning, har jag gett till min sen innan han ens var 1 månad, pga dålig mjölk. och han blev så nöjd och sov bra! Sen tar det också ett tag innan de ställer om sin dygnsrytm!



Annars kan det vara värt och väcka upp dem på dagarna, alltså att de inte får sova så mycket mer än 1 timma, OM de skulle sova mycket på dagen någon gång. Då blir de mera trötta och borde sova bättre på natten.



Jag tycker som mamma att man ska följa sitt eget hjärta och gå på magkänslan om vad som är rätt för sitt barn, i ditt fall, dina barn! Det är bara du som kan bestämma hur du vill göra och vad som känns bäst. Men man kan ju alltid fråga andra om råd, precis som du gör :)



Jag tycker du är enormt duktigt! Det är himla jobbigt i början som förstagångsmamma, och du som har tvillingar får det dubbelt så jobbigt men precis som alla säger, det blir bättre! De 2 första månaderna är värst, sen brukar det kunna bli bättre med både mat och sömn! Kämpa på, du är så duktig!



Styrkekramar!

2010-07-05 @ 09:57:21
URL: http://tessiiee.bloggplatsen.se
Postat av: Ango

Helammar du dem, eller ger du dem något tillägg? ger du inte tillägg kan det kanske vara idé att fundera på att göra det. Åtminstone för att se om det blir bättre med nattsömnen.

Sover de bara i spjälsängen? Har du testat samsovning? Ingen av mina barn (4 st) har sovit i spjälsäng förrän de varit 4-5 månader. De har sovit bredvid mig och sömnen har funkat helt ok. Det är ju såklart betydligt svårare att ha 2 småttingar bredvid sig än bara en.

Nu är det ju också väldigt varmt, vilket påverkar killarna väldigt mycket. Min lillkille har väldigt tufft med värmen och klarar inte av den något vidare så sömnen blir ju såklart lidande också!

Hoppas ni hittar ett sätt som funkar för er (skit i vad andra säger om att ni skulle tänkt er för innan osv, för det är inte ens relevant att fundera på), och att ni alla får bättre sömn!

2010-07-05 @ 13:42:33
URL: http://angosdagar.blogspot.com
Postat av: Sandra

Önskar att jag kunde ger dig några bra råd...



Men det låter ju inte bra att att dom sover så lite, eller att du som ska orka ta hand om dom sover så lite. Har du pratat med BVC sköterskan? Hon har säkert massa råd att komma med. Har du nersläckt och så när du ammar på kvällen för att symolisera att nu är det godnatt?



Och om det är så att mjölken inte räcker till så är det bara att fylla på med ersättning, och det är inget du ska känna dåligt samvete för. Du vet, är mamma glad och nöjd så är barnen också det brukar man säga.



Jag hoppas att det snart blir bättre för er, det kanske bara är en sån där tillväxtperiod? Dom tuttar, tuttar och tuttar och är missnöjda för att dom behöver mer mat plus att dom utvecklas en massa. Vet inte riktigt vad det kallas men jag vet att dom kan ha sånna perioder då dom nästan är otröstliga för att dom sinnena utvecklas m.m.



Kram till er och vi saknade er idag på föräldragruppen, hoppas vi kan ses någon gång :)

2010-07-06 @ 22:45:00
URL: http://viskablifyra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0